عنوان: بررسی اثر مشارکت کاربران بر طراحی سیستم های اطلاعاتی حسابداری (با تأکید بر متغیرهای زمینه ای و ویژگی های اطلاعاتی سیستم ها)

پایان نامه
چکیده

امروزه با پیشرفت فناوری ها و پیچیده تر شدن تکنولوژی ها، شرکت ها جهت ماندن در بازار رقابتی، باید عامل مشارکت کاربر را در طراحی و به کارگیری سیستم های اطلاعاتی خود مدنظر قرار دهند. این امر به کارگیری سیستم ها را برای کاربر تسهیل کرده و او را در جهت تصمیم گیری بهتر یاری می رساند و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم را به دنبال خواهد داشت که نتیجه ی آن بهبود عملکرد کل سازمان است. طبق تئوری تناسب و از نگاه سیستماتیک، سیستم های اطلاعاتی حسابداری همواره با متغیرهای زمینه-ای در تعامل می باشند؛ لذا بررسی هر عاملی با درنظر گرفتن این متغیرها صورت می پذیرد. به همین دلیل در این تحقیق، عامل مشارکت کاربر به صورت متقابل با متغیرهای زمینه ای (عدم اطمینان کاری و ساختار سازمانی) و ویژگی های اطلاعاتی مورد مشاهده قرار گرفته است. برای اندازه گیری عملکرد سیستم ها از معیار رضایت کاربر استفاده گردیده است. تحقیق حاضر، کاربران سیستم را مدیران مالی شرکت ها در نظر گرفته که با سیستم های اطلاعاتی حسابداری بیشتر در ارتباط بوده و می توانند اطلاعات حاصله از سیستم را بهتر درک نمایند. پرسشنامه ها بین مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به جز شرکت های سرمایه گذاری، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، توزیع گردید. در نهایت، داده ها از 88 پرسشنامه قابل قبول جمع آوری شده و از طریق رگرسیون چندگانه مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان می دهد که رابطه ی متقابل بین متغیرهای زمینه ای و ویژگی های اطلاعاتی و عامل مشارکت کاربر معنادار می باشد. وقتی عدم اطمینان کاری بالاست، ترکیب درجه ی بالای مشارکت کاربر و اطلاعات کاملاً پردازش شده (با دامنه وسیع، به موقع، تجمیع یافته) اثر مثبت بر عملکرد سیستم های اطلاعاتی حسابداری دارد. وقتی ساختار سازمانی ارگانیک (غیرمتمرکز) است، ترکیب درجه ی بالای مشارکت کاربر و اطلاعات کاملاً پردازش شده (با دامنه وسیع، به موقع) اثر مثبت بر عملکرد سیستم های اطلاعاتی دارد. چنین اثر مثبتی با اطلاعات تجمیع یافته دیده نشد. همچنین وقتی ساختار سازمانی مکانیستیک (متمرکز) است، ترکیب درجه ی بالای مشارکت کاربر و اطلاعات کمترپردازش شده (غیرتجمیعی) اثر مثبت بر عملکرد سیستم ها دارد. چنین اثر مثبتی با اطلاعات با دامنه محدود و ادواری دیده نشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تطابق توانمندی سیستم های اطلاعاتی حسابداری با نیازهای اطلاعاتی و تاثیر آن بر عملکرد شرکتها

چکیده در این پژوهش به بررسی تناسب بین نیاز به سیستم‎های اطلاعاتی حسابداری و توانمندی پردازش اطلاعات توسط سیستم‏های اطلاعاتی و تأثیر این تناسب بر عملکرد شرکت‏ها پرداخته شده است. تناسب یا همترازی سیستم‎های اطلاعاتی حسابداری براساس پرسش‏نامه‎ای شامل 19 مشخصه پردازش اطلاعات برای رفع نیازهای اطلاعاتی و برای توانمندی توسط مدیران مالی 93 شرکت تولیدی بورس اوراق بهادار تهران ارزیابی شده است. میانگین باز...

متن کامل

گرایش ساختاری در طراحی سیستم های اطلاعاتی

گرایش ساختاری یا ساخت یافته، با تاکید بر وجوه منطقی سیستم، برای ساخت دهی، تجزیه و تحلیل، طراحی و اجرای سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. ابزارهای الگوسازی، ماژول سازی، تجزیه کل به جزء، بازبینی، فعالیت های موازی و خودکار سازی از ویژگی های عمده این گرایش هستند که در مقاله حاضر نسبت به توصیف و تشریح آنها اقدام شده است.

متن کامل

نقدی بر کتاب سیستم های اطلاعاتی با تأکید بر سیستم های کتابخانه ای و اطلاع رسانی

عاصمی عاصفه، زال زاده ابراهیم. سیستم های اطلاعاتی با تأکید بر سیستم های کتابخانه ای و اطلاع رسانی، تهران: کتابدار، 1389 .978-600-5489- 61- ص، شابک: 3 واژه های کلیدی: نقد؛ نظام های اطلاع رسانی؛ کتابخانه ها؛ کتابداری و اطلاع رسانی.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023